~~“Walaupun Puyuh Mencuri Sayap Helang, DiaTetap tak Bisa Terbang”~~

Waktu Solat

Seri Iskandar, Parit, Beruas, Kg Gajah
[ e-Solat]
 
 Imsak
5:41
 
 Subuh
5:51
 
 Syuruk
7:04
 
Zohor
13:13
 
Asar
16:18
 
Maghrib
19:15
 
Isyak
20:24

Wednesday, March 31, 2010

Arak Percuma, Bra And Panties Optional



Apa "first Impression" anda apabila melihat banner ini? Apa perasaan anda apa bila membaca banner ini?? Apa reaksi anda selepas mengetahui perkara ini??

Itulah tiga persoalan yang ingin saya lontarkan kepada anda semua..Banner ini bukan gambar yang direka atau diimpose. Inilah keadaan yang sebenar berlaku di negeri yang diwar-warkan akan maju pada tahun 2010. Itulah Negeri Melaka.

Saya cuba memahami apa motif sebenar banner ini.. Pemberian arak secara percuma, keperluan memakai baju dan kasut, tetapi memberi pilihan untuk tidak memakai bra dan seluar dalam. Apakah hubung kait antara ketiganya??

Bagi saya ini amat mudah untuk ditafsirkan. Sebagaimana yang kita sedia maklum, Arak merupakan "Ibu Segala Maksiat", punca segala kerosakan. Minum arak akan mengakibatkan hilang akal (apatah lagi arak percuma hehehhee), hilang kemampuan untuk berfikir secara waras. Dalam perkumpulan muda mudi, apabila langkah pertama (mabuk) sudah tercapai, adegan seterusnya mudah sangat untuk dijangkakan. adegan seterusnya sudah pasti yang melibatkan bra dan panti. Jadi, sangat maklum sekiranya penganjur memberikan pilihan untuk tidak memakai bra dan panti kerana selain untuk memudahkan aturcara seterusnya matlamat utamanya adalah ke arah itu.

Marilah kita renungkan dengan apa yang berlaku di negeri milik 'Malaysia' yang dikatakan melawat Melaka seperti melawat Malaysia. Sama-sama kita hayati dan muhasabah diri kita sebagai insan atau sebagai haiwan. Hanya kita yang mampu berfikir.

Gejala sosial adalah suatu gejala yang telah mengakibatkan berlakunya ketidak tentuan sistem kemajuan dan ketamadunan sesebuah negara. Gejala sosial yang berlaku akhir-akhir ini telah meruntuhkan sifat semulajadi manusia.

Di Malaysia, kita dapat mengenal pasti terlalu banyak gejala sosial yang berlaku. Saban hari kita didedahkan tentang gejala-gejala sosial yang berlaku di media-media massa dan media elektronik. Diantara gejala yang kerap kita dengari adalah
  1. Merempit
  2. Membuang anak
  3. Seks luar nikah
  4. Bergaduh di sekolah
  5. Berdisko
  6. Minum minuman keras
  7. Ponteng sekolah
Ini segelintir sahaja gejala sosial yang kerap kita dengari, bagaimana pula dengan gejala yang tidak kita ketahui dan berleluasa di negara ini.

Untuk makluman semua, Biarpun mempunyai bilangan rakyat hampir 26 juta sahaja, namun Malaysia adalah antara 10 negara tertinggi dalam pengambilan arak di dunia. Rakyat negara ini membelanjakan sebanyak USD500 juta iaitu lebih kurang RM1.75 bilion bagi pembelian minuman keras.

"Penjualan beer berkembang di antara 5 hingga 7 peratus setahun melebihi kadar pertumbuhan penduduk iaitu 2.4 peratus, manakala umur purata ketagihan arak ialah 23 tahun," kata Dr Siti Mariah Mahmud.

Menurutnya, pengambilan alkohol di kalangan remaja khususnya di bawah umur 18 tahun semakin meningkat iaitu kira-kira 45 peratus, dan mereka mengambilnya secara berterusan.

Antara faktor peningkatan itu, jelasnya kerana arak jenis beer sangat mudah diperolehi di kedai-kedai.

Lebih membimbangkan apabila pendedahan arak dibuat di peringkat umur yang lebih awal.

Jelasnya lagi, kerajaan dilihat tidak memberi perhatian sewajarnya kepada isu ketagihan arak dan sering mengatakan ianya isu kaum India.

Arak juga, dibuktikan bukan sahaja membahayakan kesihatan dan menyebabkan gejala sosial, namun kos rawatan penyakit disebabkan arak juga lebih tinggi berbanding pendapatan penjualannya.

Negara kita dalam fasa lima mengaku bahawa Islam adalah agama Persekutuan, apakah yang menyebabkan dadah kita panggil najis dan sekiranya didapati mengedar dadah boleh dihukum gantung sampai mati, Tetapi minuman keras, nikotin pada rokok, diberi layanan yang lain dan boleh didapati dengan berleluasa. Atas alasan apakah minuman keras tidak dimasukkan sekali dalam akta dadah merbahaya sedangkan kesannya atas kehidupan rakyat begitu meluas sekali?

Sekadar makluman tambahan, arak dan todi di kedai-kedai runcit pada waktu ini boleh diperolehi dalam plastik dengan harga RM2 atau RM3 sahaja.

Fikir Fikirkan lah!!!!


6 komen:

eLyA said...

dunia akhir zaman.....

smtabi'in said...

hmmmmm mungkin juga....
tapi ada yang lebih tepat dari itu ker???

eLyA said...

da nak kiamat?? hmmm... bnyak sngat da tanda2 nyer

smtabi'in said...

hahahahhaa.... ni mesti terpengaruh dengan 2012.... nampak sangat imaginasinyaaa....:-)

eLyA said...

hahaha....mn de!! tp betol la...dunia akhir zaman

smtabi'in said...

tak der... tak der... ini semua kerenah manusia jer... ramal ini dan itu utk lariskan film dorang jerr..... ada tengok tak 2012?? hehhehee

Related Posts with Thumbnails