~~“Walaupun Puyuh Mencuri Sayap Helang, DiaTetap tak Bisa Terbang”~~

Waktu Solat

Seri Iskandar, Parit, Beruas, Kg Gajah
[ e-Solat]
 
 Imsak
5:41
 
 Subuh
5:51
 
 Syuruk
7:04
 
Zohor
13:13
 
Asar
16:18
 
Maghrib
19:15
 
Isyak
20:24

Thursday, May 19, 2011

Sang Pencerah - Kisah Liku-Liku Perjalanan Hidup Tokoh Pendakwah

Filem Sang Pencerah, sebuah filem yang mengisahkan perjuangan hidup Kiyai Haji Ahmad Dahlan sampai beliau berhasil mendirikan sebuah organisasi terkenal yang bernama Muhamadiyah. 

Sang Pencerah mengungkap perjuangan pendiri organisasi Muhammadiyah, yang kini dikenal sebagai organisasi keagamaan moden dan sangat berpengaruh di Tanah Indonesia. Dalam perjalanan manentukan jati dirinya, beliau keluar dari kepompong tradisi keulamaan pada zamannya, sehingga kemudian beliau dikenali sebagai figure yang  kontroversial.

Pada usianya yang baru mencecah 21 tahun, pemuda Ahmad Dahlan telah membuat perubahan besar yang sukar diterima dan menimbulkan kecurigaan dan ketidak selesaan dalam kalangan santri dan ulama lain.
 
Beliau pernah dituduh sebagai kafir kerana membetulkan arah kiblat sesuai yang sebenar berdasarkan perhitungan menggunakan kompas, membangunkan sekolah menggunakan meja dan kursi seperti Belanda pada zaman itu dan mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan tokoh budaya Jawa, Budi Utomo. Filem ini penuh dengan mesej dakwah yang tidak layak untuk dipinggirkan terutamanya untuk para pendukung dakwah. 
 
Sang Pencerah sebuah filem sejarah yang dibintangi aktor dan artis Indonesia yang ternama seperti Slamet Rahardja, Sudjiwo Tedjo, Lukman Sardi, Ikranegara, Zaskia Mecca, Giring Nidji, Yati Surachman dan Muhammad Ihsan Tarore. 

Hanung Bramantyo, pengarah filem ini, telah berjaya dengan beberapa filem sebelumnya antara lain Ayat-ayat Cinta dan Perempuan Berkalung Sorban menjadi tontonan spesial kerana tema dan ceritanya yang khas. Berlatarbelakang Islami. Sebenarnya filem filem seperti sang pencerah ini sangat dinanti nantikan oleh umat memandangkan tidak banyak filem yang mengangkat kisah perjuangan para ulama pendukung dakwah

Sang Pencerah Full Movie boleh diakses dengan mudah dilaman you tube dengan percuma.. selamat menonton... 

0 komen:

Related Posts with Thumbnails