~~“Walaupun Puyuh Mencuri Sayap Helang, DiaTetap tak Bisa Terbang”~~

Waktu Solat

Seri Iskandar, Parit, Beruas, Kg Gajah
[ e-Solat]
 
 Imsak
5:41
 
 Subuh
5:51
 
 Syuruk
7:04
 
Zohor
13:13
 
Asar
16:18
 
Maghrib
19:15
 
Isyak
20:24

Wednesday, July 06, 2011

Ulang Tahun : Makna & Pengertian Menurut Islam

ULANG TAHUN, Hukum meraikan ulang tahun kelahiran memang tidak didapati nash yang secara langsung melarangnya dan juga menyuruhnya. Perkara itu dikembalikan kepada tradisi masyarakat setempat. Dengan catatan, tidak ada atur acara dan perilaku yang bertentangan dengan peraturan dan hukum  Islam.

Kita tidak menemukan riwayat yang menceritakan bahawa setiap tarikh kelahiran Rasulullah SAW, beliau merayakannya atau sekadar memperingatinya. Begitu juga para sahabat, tabi,in dan para ulama salafussalih. Kita tidak pernah mendengar misalnya Imam Abu Hanifah merayakan ulang tahun kelahiran kemudian memotong kek dan meniup lilin.

Namun apabila ulang tahun itu lebih banyak mendatangkan kemudharatan daripada manfaatnya, misalnya dengan membelanjakan dana yang cukup besar, bermewah-mewahan dan berlaku pembaziran, maka lebih bijaksana sekiranya dapat dielakkan.

Selain itu, perkara yang tidak kalah pentingnya untuk diketahui bahawa dalam hukum islam terdapat istilah yang disebut “Sadd Az-Zariah”. Artinya mencegah sesuatu yang dirasakan akan mendatangkan kesan buruk. 

Justeru, dalam sebuah rumah tangga islami yang ingin menerapkan pola kehidupan yang Islami, merayakan ulang tahun ahli keluarga bukan satu alternatif yang paling baik. Ini bukan berarti melarang terus tradisi saling memberi hadiah antara satu sama lain. Bukan juga melarang untuk merenungi dan mensyukuri kurniaan Allah. Cuma persoalan utamanya adalah berusaha dan cuba mengelakkan suasana rasmi dalam format ulang tahun sebagai media untuk aktiviti bermuamalat tersebut.

Note : sedikit ingatan bersama bersempena hari keputeraan saya pada hari ini....

0 komen:

Related Posts with Thumbnails