~~“Walaupun Puyuh Mencuri Sayap Helang, DiaTetap tak Bisa Terbang”~~

Waktu Solat

Seri Iskandar, Parit, Beruas, Kg Gajah
[ e-Solat]
 
 Imsak
5:41
 
 Subuh
5:51
 
 Syuruk
7:04
 
Zohor
13:13
 
Asar
16:18
 
Maghrib
19:15
 
Isyak
20:24

Monday, May 03, 2010

Warna Warni Hari Pekerja

Beribu-ribu rakyat Indonesia mengadakan tunjuk perasaan di sini semalam bagi menuntut sistem kebajikan lebih baik untuk para pekerja. Polis berkata sekitar 15,000 pegawainya telah dikerahkan bagi mengawal keadaan. Bantahan itu dianjurkan sempena Hari Buruh semalam.


'Sistem kebajikan sosial di Indonesia masih lemah. Sistem di sini hanya melindungi sekitar 25 peratus daripada pekerja. Sistem kebajikan sosial patut melindungi semua pekerja,' ketua Persatuan Pekerja Indonesia.

Para penunjuk perasaan telah berarak dan berhimpun di depan Istana Negara, sambil menyanyikan lagu kebangsaan. Seorang pekerja di kilang kereta, Encik Muhammad Shihabudin, 26 tahun, berkata penunjuk perasaan menuntut insurans kesihatan dan dana pencen yang melindungi mereka sepanjang hayat, dan bukan hanya jika mereka bekerja.

 
Di Kuala Lumpur, Pihak polis sejak awal pagi mengawal Dataran Merdeka - tempat acara bagi meraikan Hari Buruh sedunia dan membantah pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).
Sementara itu, beberapa bas dari luar ibu negara yang mahu menyertai mereka juga telah diberhentikan polis di Jalan Duta dan tidak dibenarkan memasuki Kuala Lumpur.

=============================================

***kenapa orang bawahan / rakyat jelata selalu menjadi mangsa, selalu diabaikan hingga memaksakan mereka turun ke jalan raya untuk menyatakan hak mereka? Menuntut Hak mereka?? Di Thailand usah cerita... semua sudah maklum... penunjuk perasaan berhimpun sudah dua bulan, tetapi mesej mereka seperti tidak dihiraukan, kini giliran Indonesia pula. Di Kuala Lumpur fenomena ini masih belum parah... tapi tidak mustahil akan lebih parah sekiranya hak hak pekerja sering dipijak pijak tanpa belas kasihan... hanya masa yang akan menentukan sekiranya tiada pembelaan terhadap nasib pekerja...***

0 komen:

Related Posts with Thumbnails