~~“Walaupun Puyuh Mencuri Sayap Helang, DiaTetap tak Bisa Terbang”~~

Waktu Solat

Seri Iskandar, Parit, Beruas, Kg Gajah
[ e-Solat]
 
 Imsak
5:41
 
 Subuh
5:51
 
 Syuruk
7:04
 
Zohor
13:13
 
Asar
16:18
 
Maghrib
19:15
 
Isyak
20:24

Sunday, April 12, 2009

THAILAND, DEMONSTRASI, BAJU MERAH, BAJU KUNING

Sidang Kemuncak Asean yang ke 14 dan beberapa persidangan berkaitan dibatalkan. Pemimpin dari 16 buah negara Asia mula meninggalkan Pattaya selepas Perdana Menteri Thailand, Abhisit Vejjajiva membuat pengumuman tersebut. Awalnya, pemimpin negara-negara Asia dibawa keluar dari tapak sidang kemuncak tersebut dengan helikopter.





Punca kepada pembatalan ini ialah protes kumpulan "baju merah" yang menyokong bekas Perdana Menteri Thaksin Shinawatra. Kumpulan "baju merah" ini yang mulanya mengadakan demonstrasi di Bangkok, kemudiannya datang ke Pattaya.







Media antarabangsa melaporkan mereka menceroboh masuk Pattaya Exhibition and Convention Hall. Menurut salah seorang pemimpin kumpulan itu, Jakrapob Penkair, mereka akan meneruskan protes sehingga Abhisit Vejjajiva meletakkan jawatan.



Sekiranya anda mengikuti perkembangan politik Thailand, anda tentu tahu bahawa ini bukanlah protes pertama yang menumbangkan sebuah kerajaan. Sebelum ini protes kumpulan "baju kuning" telah menyingkirkan Thaksin Shinawatra sebagai Perdana Menteri Thailand.Kalau protes "baju merah" telah membatalkan sidang kemuncak Asean, protes kumpulan "baju kuning" juga tak kurang hebat pencapaian.





Kemuncak kepada protes berbulan-bulan itu menyaksikan dua buah lapangan terbang Thailand, termasuklah Suvarnabhumi ditutup (gambar atas).

Adakah ini yang dimaksudkan sebagai hak rakyat untuk berdemonstrasi?

Adakah ini cara untuk rakyat menukar kerajaan?

0 komen:

Related Posts with Thumbnails