~~“Walaupun Puyuh Mencuri Sayap Helang, DiaTetap tak Bisa Terbang”~~

Waktu Solat

Seri Iskandar, Parit, Beruas, Kg Gajah
[ e-Solat]
 
 Imsak
5:41
 
 Subuh
5:51
 
 Syuruk
7:04
 
Zohor
13:13
 
Asar
16:18
 
Maghrib
19:15
 
Isyak
20:24

Monday, April 13, 2009

Antara Harta Dan Ilmu

“Allah meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang berilmu pengetahuan beberapa derajat” (QS. Al-Mujadilah: 11).

Menurut Syaidina Ali bila ditanya perbezaan Ilmu dengan harta, antaranya katanya ilmu berperanan sekali dalam menjaga kita, sedangkan harta dan kedudukan kita yang harus menjaganya.

Tepat sekali kata-kata bijak ini, lebih-lebih lagi ketika merenung perbezaan usaha mencari harta atau kedudukan dan mencari ilmu. Seseorang akan terasa sekali kegagalannya bila bila gagal meraih kedudukan dan harta, namun tidak demikian dalam hal mencari ilmu. Sehingga seseorang sanggup menumpukan waktu bepuluh tahun untuk mendapatkan ilmu, namu kalau dalam hal mencari harta dan kedudukan dalam tempoh tertentu mungkin telah timbul rasa jemu. Akhirnya dia merasakan lebih baik jagi penganggur sahaja.

Mencari ilmu yang baik dan bermanfaat tidak mengenal arti kegagalan. Sebab, ilmu yang dicari dengan sungguh-sungguh pasti akan didapat, meskipun tarafnya berbeza-beza, tergantung kemampuan individu menguasainya. Kalaupun gagal mendapatkan dalam jumlah banyak , pasti akan mendapatkannya dalam jumlah yang sedikit, baik ilmunya mahupun proses mencarinya.

Bahkan ilmu biasanya diperolihi setelah beberapa kali menemui kegagalan.Lain halnya kalau gagal dalam memperoleh kedudukan dan harta. Ada perasaan kecewa yang menusuk hati dan mewnekan perasaan dan fikiran. Apalagi kalau mengingat besarnya jumlah modal yang telah dihabiskan dalam mencapai matlamat peribadi itu.

Rasulullah SAW sendiri mengutamakan manusia untuk sentiasa mencari ilmu, meskipun mencari harta itu penting bagi kehidupan.

Sabdanya, "tuntutlah ilmu dari ayunan sampai ke liang lahat". Lagipula, kalau diberikan kepada orang lain , ilmu akan bertambah banyak dan kuat, serta memperoleh pahala yang terus-menerus dan darjat yang tinggi.

Juga, ilmu akan membuat kehidupan masyarakat lebih baik.Sebaliknya harta kalau diberikan kepada orang lain ianya akan semakin berkurang dan sampai masa akan habis jua.

Dalam hal mencari ilmu, Rasulullah juga pernah berpesan, “Jika kalian melalui taman-taman surga, nikmatilah". Para sahabat bertanya, “Apa itu taman surga?” Rasul menjawab, “Majlis-majlis ilmu.”

0 komen:

Related Posts with Thumbnails