~~“Walaupun Puyuh Mencuri Sayap Helang, DiaTetap tak Bisa Terbang”~~

Waktu Solat

Seri Iskandar, Parit, Beruas, Kg Gajah
[ e-Solat]
 
 Imsak
5:41
 
 Subuh
5:51
 
 Syuruk
7:04
 
Zohor
13:13
 
Asar
16:18
 
Maghrib
19:15
 
Isyak
20:24

Tuesday, April 14, 2009

ISTIQOMAH

Godaan dunia menyebabkan kebanyakan manusia menjadi lemah imannya dan terkadang tergadai kerananya. namun begitu selamatlah orang yang sentiasa istiqamah dijalan Islam.

Istiqamah makna nya hati yang tetap teguh berpegang kepada Islam dan ianya mestilah merangkumi hati , lisan dan perbuatan, itulah istiqamah yang menyeluruh.

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ وَلاَ تَطْغَوْاْ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ

Maka tetaplah kamu pada jalan yang benar, sebagaimana diperintahkan kepadamu dan (juga) orang yang telah taubat beserta kamu dan janganlah kamu melampaui batas. Sesungguhnya Dia Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.(Hud:113)

Seorang insan mestilah istiqamah bermula pada hati nya, kerana hati adalah pusat dan tempat yang mempengaruhi perbuatan seseorang. Hati yang teguh adalah hati yang terbina oleh dasar ketakwaan yang teguh kepada Allah.

Tiada perasaan ragu atau sangsi dan mereka yang teguh keimanan yang bertapak dihati ini akan sentiasa mempertahankannya diwaktu senang atau susah.

Dari hati sikap istiqamah ini digambarkan oleh perbuatan. Kerja-kerja amal soleh yang berterusan adalah gambaran istiqamah yang sejati. Kerana itulah Rasulullah menganjurkan kita melakukan ibadah yang sedikit tetapi ianya istiqamah atau berterusan.

Lisan orang yang istiqamah menerbitkan bibit persaudaraan bukan perselisihan. Ucapannya menyatukan bukan memecah belahkan. Indahnya kehidupan masyarakatnya sekiranya individunya adalah yang sentiasa istiqamah.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails