~~“Walaupun Puyuh Mencuri Sayap Helang, DiaTetap tak Bisa Terbang”~~

Waktu Solat

Seri Iskandar, Parit, Beruas, Kg Gajah
[ e-Solat]
 
 Imsak
5:41
 
 Subuh
5:51
 
 Syuruk
7:04
 
Zohor
13:13
 
Asar
16:18
 
Maghrib
19:15
 
Isyak
20:24

Thursday, December 10, 2009

Krisis Nilai...

Kita ditakdirkan hidup dalam era yang dikatakan bahawa serba serbinya berasaskan ilmu --- knowledge based society, knowledge workers, knowledge economy, knowledge is a power dan sebagainya --- walaupun dalam kenyataannya sering kali berlaku kepura puraan. Hingga ke saat ini masih berleluasa mengenepikan kriteria ilmu ketika meletakkan seseorang pada sesuatu posisi..

di tengah-tengah gembar-gembur "knowledge is a Power", sebenarnya kita sedang ditimpa krisis nilai yang ditandai dengan kegagalan meletakkan nilai ilmu di puncak urutan sistem nilai budaya kita. Ilmu sebagai ilmu tidak dihargai sepertimana semestinya. Ilmu hanya diperlukan sebagai alat untuk mencapai matlamat lain. Khususnya matlamat kebendaan. andainya matlamat itu dapat dicapai tanpa ilmu tidak akan ada lagi orang yang akan menuntut ilmu.

Krisis nilai ini tentunya akan membawa implikasi yang serius terhadap nasib bangsa. Kiranya dapat dibayangkan dalam era knowledge based sekarang ini, apa yang akan terjadi kepada bangsa yang tidak memiliki budaya ilmu, tidak memiliki budaya membaca, dan tidak menghargai ilmuwan. Masyarakat kita rata rata masih meletakkan nilai kuasa, ekonomi dan kadang kadang seni jauh mengatasi nilai keilmuwan.

Wafatnya seorang ilmuwan laksana Padamnya Sebuah Pelita, Justeru ilmuan adalah lentera zaman. fungsi para ilmuan adalah untuk memberikan khidmat penyuluhan dan pencerahan.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails