~~“Walaupun Puyuh Mencuri Sayap Helang, DiaTetap tak Bisa Terbang”~~

Waktu Solat

Seri Iskandar, Parit, Beruas, Kg Gajah
[ e-Solat]
 
 Imsak
5:41
 
 Subuh
5:51
 
 Syuruk
7:04
 
Zohor
13:13
 
Asar
16:18
 
Maghrib
19:15
 
Isyak
20:24

Thursday, May 12, 2011

Teladan Surah An-Nur Berkenaan Tuduhan Zina dan Liwat

Sekiranya berlaku pertuduhan zina atau liwat yang belum disahkan oleh mahkamah Syariah, maka pendukung dakwah perlu mengambil panduan dari beberapa ayat Surah An Nur dalam peristiwa "Hadis al Ifki", atau berita bohong yang direka-reka kaum Munafikin untuk mencemarkan nama baik Ummul Mukminin Saidatuna Aisyah R.A.  Di antara yang penting :


Gambar : sekadar gambar hiasan.

1. Bersangka baik terhadap orang-orang mukmin dan mukminat.

Firman Allah SWT pada ayat 12 :
"Mengapa orang-orang mukmin dan mukminat tidak berbaik sangka terhadap diri mereka sendiri, ketika kamu mendengar berita bohong itu dan berkata : " Ini adalah (suatu berita) bohong yang nyata !"

2. Berusaha menghadirkan empat orang saksi.

Firman Allah pada ayat 13 :
"Mengapa mereka ( yang menuduh itu ) tidak datang membawa empat saksi oleh kerana mereka tidak membawa saksi-saksi, maka mereka itu dalam pandangan Allah adalah orang-orang yang berdusta."

3. Jangan dipergunjingkan, disambung dari mulut ke mulut, tanpa ada pengetahuan mengenainya, dengan menganggapnya perkara remeh, pada hal di sisi Allah adalah perkara yang amat besar.

Firman Allah ayat 15:
"(Ingatlah) ketika kamu menerima ( berita bohong ) itu dari mulut ke mulut dan kamu katakana dengan mulutmu apa yang tidak kamu ketahui sedikitpun, dan kamu menganggap remeh, pada hal dalam pandangan Allah itu soal besar."

4. Tidak sepatutnya melibatkan diri untuk membicarakan hal yang seperti ini apatah lagi terhadap orangt yang dikenal kebaikan dan kehormatannya. 

Firman Allah ayat 16:

"Dan mengapa kamu tidak berkata ketika mendengarnya " Tidak pantas bagi kita membicarakan ini. Maha Suci Engkau, ini adalah kebohongan yang besar."

5. Jangan mengulangi perbuatan itu lagi selama-lamanya.

Firman Allah ayat 17:
"Allah memperingatkan kamu agar ( jangan ) kembali mengulangi seperti itu selama-  lamanya, jika kamu orang beriman."

6. Allah menegaskan bahawa orang-orang yang menyukai perbuatan yang sangat keji itu (berita bohong ) tersiar di kalangan orang-orang yang beriman akan mendapat 'azab yang pedih di dunia dan akhirat.

Firman Allah ayat 19 : 
"Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar perbuatan yang sangat keji itu  (berita bohong ) tersiar di kalangan orang-orang beriman, mereka mendapat azab yang pedih di dunia dan akhirat. Dan Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."

Seperti dimaklumi bahawa penggerak utama berita bohong ini ialah Abdullah bin Ubay, ketua Munafiqin. Di dunia ini dia telah mendapat azab tersingkir dari masyarakat kerana telah mendapat laknat daripada Allah dengan sifat nifaqnya. Manakala di akhirat ditempatkan di lapisan yang paling bawah dari neraka.

Dari kalangan orang-orang Islam ada tiga orang yang terlibat dalam penyebaran berita bohong ini, iaitu Misthah bin Uthathah, Hassan bin Thabit dan Hamnah binti Jahasy. Mereka telah dijatuhi hukuman qazaf. Kemudian Misthah menjadi buta, manakala Hassan buta dan lumpuh kedua tangannya. (lihat Tafsir Al Munir, j.18 mengenai panafsiran Surah An Nuur )

Dengan panduan ini pendukung dakwah diharapkan mempunyai pendirian yang jelas dalam menyingkapi fitnah yang sedang dihadapi dan tidak terpengaruh dengan pelbagai pemikiran yang mengelirukan, kerana panduan ini datang daripada Allah SWT.

Firman Allah :
"Jika datang kepadamu petunjuk daripadaKu, maka barangsiapa mengikuti petunjuk Ku, dia tidak akan sesat dan tidak akan celaka. Dan barangsiapa berpaling dari peringatanKu, maka sungguh, dia akan menjalani kehidupan yang sempit." (Q.S. Thahaa 123–124 )


(Yang Berbahagia Ustaz Rivai Batubara adalah aktivis ABIM Perak Darul Ridzuan serta antara pengasas Ma'ahad Ummah Chemor).

0 komen:

Related Posts with Thumbnails