~~“Walaupun Puyuh Mencuri Sayap Helang, DiaTetap tak Bisa Terbang”~~

Waktu Solat

Seri Iskandar, Parit, Beruas, Kg Gajah
[ e-Solat]
 
 Imsak
5:41
 
 Subuh
5:51
 
 Syuruk
7:04
 
Zohor
13:13
 
Asar
16:18
 
Maghrib
19:15
 
Isyak
20:24

Thursday, May 12, 2011

Kesan Kenaikan Harga Gula - Mahalnya Segelas Teh Tarik

Kurang daripada 24 jam setelah kenaikan harga gula sebanyak RM0.20 kepada RM2.30 sekilogram kelmarin, ramai peniaga restoran yang sudah mula mengambil kesempatan turut menaikkan harga minuman.

Pengalaman minum pagi sambil bercerita bersama seorang sahabat lama disebuah restoran nasi kandar mendapati harga minuman sudah ada sedikit kenaikan. Segelas teh tarik yang sama saiz gelasnya sebelum ini dijual dengan harga RM 1.30 telah pun meningkat sebanyak 20 sen kepada RM 1.50. Saya tidak berapa terkejut dengan kenaikan ini kerana sudah menjangkakan perkara ini lebih awal lagi. 

Dalam masa yang relatif singkat, para peniaga mengambil peluang mengaut keuntungan yang berganda saya rasakan tidak munasabah. Apa tidaknya, kenaikan harga gula hanyalah 20 sen sekilogram, sedangkan kenaikan harga teh tarik sebanyak 20 sen segelas. Wal hal, sebanyak manakah gula yang digunaklan untuk menghasilkan 1 gelas teh tarik??? 

Dalam siri kenaikan apa juga harga barangan keperluan harian, yang menjadi mangsa keadaan adalah pengguna, rakyat jelata, rakyat marhaen.

Saya terbaca dalam akhbar semalam, jaminan daripada pengerusi Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia (PRESMA) yang kononnya telah akur dengan seruan pihak kerajaan untuk tidak menaikkkan harga minuman. Mana buktinya?? 

GEORGETOWN: Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia (PRESMA) menafikan kira-kira 2,200 ahlinya di seluruh negara bercadang menaikkan harga makanan dan minuman berikutan penyelarasan harga gula.. 

Saya juga menuntut jaminan kerajaan kononnya kenaikan harga gula tidak akan menyebabkan kenaikan harga makanan dan minuman.

Dalam ekonomi, ada satu istilah yang disebut vicious circle, kenaikan harga satu bahan akan menjangkiti kenaikan harga barangan lain yang akan menyebabkan berlakunya "inflasi", satu keadaan dimana nilai wang akan menjadi rendah kerana harga barangan semakin meningkat.


Bersiap sedia untuk menghadapi lebih banyak kenaikan harga barang dengan kedatangan musim perayaan akan datang.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails