~~“Walaupun Puyuh Mencuri Sayap Helang, DiaTetap tak Bisa Terbang”~~

Waktu Solat

Seri Iskandar, Parit, Beruas, Kg Gajah
[ e-Solat]
 
 Imsak
5:41
 
 Subuh
5:51
 
 Syuruk
7:04
 
Zohor
13:13
 
Asar
16:18
 
Maghrib
19:15
 
Isyak
20:24

Friday, July 30, 2010

HATI : Jagalah Kesihatannya...

Pada hari akhirat kelak, mereka yang mempunyai hati yang suci bersih adalah orang yang paling bahagia apabila bertemu dengan Allah. Sebaliknya mereka yang mempunyai hati yang kotor tidak ada seiapapun yang akan menolong meskipun anak anak mereka sendiri.

Allah menyatakan dalam Al-Qur'an : 

"Pada hari akhirat kelak, anak anak tidak dapat memberikan apa apa pertilongan kecuali mereka yang datang dengan hati yang bersih "  (Surah As-Syuara' ayat 88-89)

Ramai yang mempunyai pendapat yang berbeza berkenaan hati yang sihat. Ada yang berpendapat, ia membawa maksud hati yang bersih ataupun hati yang selamat. Perkataan ini sebenarnya mengandungi maksud yang sama, iaitu hati yang bersih daripada keinginan bagi melakukan perkara yang melanggar perintah Allah dan larangannya termasuklah perkara perkara yang meragukan.

Ini bermakna hati yang bersih bebas daripada menjadi hamba kepada syaitan. Ketaatan, rasa takut, harapan, keredaan, taubat dan berserah diri hanya kepada Allah semata-mata. mereka tidak menjadi hamba kepada yang lain, selain Allah. 

Hati yang bersih juga tidak menyekutukan Allahdengahn apa cara sekali pun. HAti mereka sentiasa mengabdikan diri kepada Allah sama ada dalam bentuk harapan, cinta, berserah kepada Allah, taubat dan sebagainya. Mereka mencintai kerana Allah dan membenci juga kerana Allah. begitu juga apabila memberi dan mencegah semuanya kerana Allah. 

Namun begitu, diri kita masih belum sempurna selagi belum bebas daripada sikap yang tidak berlandaskan hukum dan perintah Allah. Hati perlu sentiasa rapat dan mengingati Allah. Bertekad untuk sentiasa taat kepada Allahbukan kepada yang lain sama ada dalam bentuk perkataan mahupun perbuatan.

Setiap perkataan yang lahir daripada hati adalah perintah. Ia juga adalah kehendak hati untuk dilakukan oelh anggota badan yang mempunyai hubungan dengan perintah itu. anggota badan tidak akan melakukan sesuatu tanpa mendapat arahan daripada hati. 

Tuesday, July 27, 2010

HATI : Seketul Daging Yang Istimewa

Antara semua makhluk cikpataan Allah SWT, manusia adalah ciptaannya yang paling sempurna. Selain lengkap dengan tujuh pancaindera, allah juga mengurniakan akal dan fikiran bagi memudahkan manusia membuat pertimbangan.

Walaubagaimanapun, akal dan fikiran dikendalikan oleh seketul daging di dalam tubuh manusia yang dikenali sebagai hati. Hati diibaratkan sebagai raja dalam sebuah negeri. Hati jugalah yang memerintah seluruh anggota badan supaya bertindak sesudah mendapat arahan serta bertindak mengikut arahan. 

tindakan yang dilakukan itu sama ada berupa kebaikan atau kejahatan, ia banyak bergantung kepada hati itu sendiri. Hati adalah anggota tubuh manusia yang paling mulia. Hati terletak di dalam dada. Ia dilindungi dan dikelilingi oleh seluruh anggota tubuh sesuai dengan kedudukannya sebagai seorang raja. 
Hari tidak dapat dilihat dengan mata kasar, tetapi tindakan yang diambil oleh hati dapat dilihat pada perilaku seseorang seperti kesabaran, keilmuan, kemuliaan, cinta, kehendak, kerelaan dan pelbagai lagi yang terpancar pada diri manusia itu. bukan hanya kebaikan sahaja, tetapi boleh berupa tindakan yang berunsur kejahatan termasuklah perbuatan yang mengingkari perintah allah. Marah, benci, dengki, sombong dendam adalah antara perbuatan tersebut. Semua anggota tubuh kita sama ada yang dapat dilihat atau tidak , termasuklah segala kekuatannya adalah benteng kepada hati. 

Saturday, July 24, 2010

Red Devil, Carlsberg dan Chevrolet.

Artikel ini dipetik sepenuhunya dari sini

Assalamualaikum ustaz, saya adalah salah seorang peminat bola sepak dunia.. saya meminati banyak pasukan Eropah. ini kerana ada lambang Salib Setan .. saya mahu tahu adakah saya sebagai seorang muslim boleh memakai jersi tersebut. Saya hanya meminati pasukan tersebut, sekiranya tidak boleh dipakai, adakah dalil yang melarang kita memakainya. Saya ada berbincang bersama rakan - rakan, mereka beritahu saya bahawa kita boleh memakai asalkan kita tidak mengagungkan lambang tersebut. Saya memang ragu - ragu dalam hal ini. Tolonglah selesaikan masalah saya ini ustaz. sekian, wassalam.

JAWAPAN

Wa'alaikumussalam,

Apa-apa sahaja logo jika adalah benar-benar sebuah lambang salib, ia tidak boleh dipakai sama ada di baju atau lainnya bagi seorang Muslim. Kerana penganut Islam tidak dibenarkan mengiklankan sebarang perkara yang bertentangan dengan Islam. Dalilnya adalah cukup mudah iaitu firman Allah:-

وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلإِثْمِ وَٱلْعُدْوَانِ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ إِنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلْعِقَابِ

Ertinya : dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya ( Al-Maidah : 2)

Imam Ibn Kathir ketika menafsirkan ayat ini membawakan sebuah hadis yang menjelaskan lagi larangan member apa jua bantuan sama ada tersirat dan tersurat kepada hal ehwal yang bertentangan dengan aqidah dan hukum Islam. Hadisnya

ومن دعا إلى ضلالة كان عليه من الإثم مثل آثام من اتبعه إلى يوم القيامة ، لا ينقص ذلك من آثامهم شيئا

Ertinya : Barangsiapa yang menyeru atau mengajak ke arah sesuatu yang sesat (dosa), dia akan menanggung dosanya sebagaimana dosa-dosa orang yang mengikuti ajakan dan seruannya sehinggalaha hari kiamat, tidak terkurang dosa itu walau sedikit ( Riwayat Muslim & Ibn Majah )

RED DEVIL, CARLSBERG & CHEVROLET

Sabah Boleh.....

Tahniah diucapkan kepada SAFA dan seluruh pemain, pegawai, dan peminat setia pasukan sang badak.. Selepas sekian lama terpaksa mengharungi saingan liga perdana, iaitu selama 6 tahun, kini tiba masanya Sabah kembali ke arena kancah bola sepak tempatan yang lebih berprestij.. Liga Super...  Sememangnya usaha gigih serta kesabaran melalui saingan gatir dalam kancah Liga Perdana diharapkan lebih mematangkan lagi semua yang terlibat dalam perjalanan harian SAFA....



Sabah iringi Felda United ke Liga Super

KUALA LUMPUR - Sabah berjaya memintas PKNS pada perlawanan terakhir Liga Perdana musim ini selepas mencatat kemenangan tipis 1-0 ke atas Pos Malaysia tatkala pesaingnya itu tewas 2-1 kepada Harimau Muda, semalam.

Beraksi di Stadium Majlis Perbandaran Selayang, skuad bimbingan Gary Phillip itu berjaya memperoleh jaringan seawal minit keempat menerusi gerakan cantik Farid Ideris yang memperdayakan pertahanan lawan sebelum masuk petak penalti melepaskan rembatan deras.

Jaringan tunggal itu sudah cukup untuk membawa Sabah kembali ke Liga Super dengan menduduki tangga kedua di belakang Felda United yang sudah mengesahkan tempat ke saingan tersebut lebih awal sebelum perlawanan terakhir.

Friday, July 23, 2010

Pemimpin Ideal



Bagaikan kayu besar di tengah padang
Rimbun daunnya tempat berteduh
Kuat dahannya tempat bergantung
Kukuh batangnya tempat bersandar
Besar akarnya tempat bersila

Tuesday, July 20, 2010

Di Mana Subsidi Kami??

kalian rampas subsidi kami, entah ke mana dibawa lari
kalian beritahu, wang mesti dicatu, kita menuju maju...
kalian kata: jika tidak, semua menderita, habis harta negara...
kalian berbahasa: bukan barang naik harga, cuma subsidi turun sahaja...


kami orang desa, mungkin tidak pandai kira berjuta-juta...
kami orang kecil kota, mungkin tiada sedemikian harta...
jika kalian tipu sebegitu, biasanya kami diam selalu...
tapi dapatkah kami dibohongi, tentang suapan saban hari?

apalah yang dapat diberitahu anak ke sekolah?
papa semakin parah? wang semakin lelah?
jika semalam berlauk, hari cuma berkuah...
kerana kerajaan kita sedang susah?
maka subsidi kita terpaksa diserah...
jika semalam kau makan sepinggan, hari ini saparuh
kerana barang makin angkuh, wang papa makin rapuh...
apa yang dapat dibisik pada anak berkopiah ke madrasah?
makananmu sayang, sebahagiannya sudah hilang...
jika mereka bertanya siapa yang bawa lari
kepada siapa patut kami tuding jari?
janganlah nanti mereka membenci pertiwi...
akibat pencuri harta bumi rakyat marhaen ini..
atau kami jadi insan curang...
kami beritahu; cuma subsidi sahaja yang kurang?
tiada apa yang hilang, nanti akan datang wang melayang...



Thursday, July 15, 2010

Seminar Al-Qur'an

Related Posts with Thumbnails