~~“Walaupun Puyuh Mencuri Sayap Helang, DiaTetap tak Bisa Terbang”~~

Waktu Solat

Seri Iskandar, Parit, Beruas, Kg Gajah
[ e-Solat]
 
 Imsak
5:41
 
 Subuh
5:51
 
 Syuruk
7:04
 
Zohor
13:13
 
Asar
16:18
 
Maghrib
19:15
 
Isyak
20:24

Sunday, August 09, 2009

Menangisi Kematian Seorang Artis???

Bulan Julai 2009 diisi dengan dua berita kematian tokoh dunia yang berbeza : Michael Jackson dan Fathi Yakan. Keduanya dikenali ramai, namun faktanya, orang Islam lebih banyak meratapi pemergian Michael Jackson daripada kehilangan seorang ulama besarnya.

Michael Jackson, dikenali dengan panggilan “King of Pop” diberitakan meninggal kerana serangan jantung di hospital UCLA Medical Center di Los Angeles. Ia meninggal pada usia 50 tahun. Hingga saat ini, penyebab kematiannya sendiri masih belum dapat dipastikan. Ketika dibawa oleh petugas kesihatan pemadam kebakaran Los Angeles, ia diberitakan sudah tidak bernafas.


Kematian Michael Jackson ini telah mengejutkan warga dunia. Pada tahun 1980an, ia sangat terkenal dan mendominasi bisnes musik dunia. Albumnya yang berjudul “Thriller” pada tahun 1982 terjual sebanyak 50 juta di seluruh dunia dan menjadikannya sebagai salah satu antara orang terkaya di dunia. Pada awal 90an, ia mengganti wajah dan bentuk tubuhnya, dari seorang kulit hitam menjadi kulit putih, melalui pembedahan plastik. Pada pertengahan 90an, ia sudah hampir kehilangan popularitinya kerana persaingan dari musik alternatif (grunge) dan albumnya yang disiapkan dengan belanja besar (Dangerous) longlai di pasaran.


Kehidupan Jackson dipenuhi dengan berbagai peristiwa aneh dan kontroversi. Setelah mengganti tubuhnya, dan ia menjadi ayu laksana seorang perempuan, Jacko—panggilannya—juga terlibat kawin cerai. Pada tahun 2003, ia diberitakan masuk Islam mengikuti jejak abang kandungnya yang telah lebih dahulu memeluk Islam. Namun berita Jacko dalam menjalankan Islam terlalu minimum. Tahun 2009, ia diberitakan akan melakukan aksi come-back, namun ajal datang menghampirinya, seperti yang diberitakan oleh MSNBC.


Berita kematian Michael Jackson langsung disambut gegap-gempita oleh masyarakat seluruh dunia. Termasuk juga orang-orang Islam. Mereka mengaku berbela sungkawa. Mereka menulis status yang mendalam di facebook, YM, friendster milik mereka dan menyatakan sangat kehilangan Jacko.

Sementara itu, seorang ulama besar Islam pun wafat. Ia adalah Fathi Yakan. Fathi Yakan adalah tokoh pergerakan Islam yang buku-bukunya banyak dibaca dan menjadi referensi para aktivis pergerakan Islam Malaysia pada awal-awal tahun 80-90an sehingga ke hari ini.


Syaikh Fathi Yakan seorang ulama Islam lahir pada tahun 1933 di Tripoli. Dia pernah menjawat sebagai anggota parlimen di Lubnan pada tahun 1992. Ia terlibat dalam kerja-kerja dakwah di Lubnanpada pertengahan tahun 1950 an dan merupakan pelopor pembentukan gerakan Islam di sana. Syaikh Fathi Yakan juga tidak terlepas dari gerakan Ikhwanul Muslimin Mesir.


Salah satu bukunya yang cukup fenomenal yang terbit pada tahun 90an adalah Aids Haraky – sebuah buku yang banyak menyindir dan mengkritik gerakan-gerakan Islam yang terlalu banyak berbicara politik daripada Islam itu sendiri.


Sebaliknya, berita kematian Fathi Yakan ini mendapat tanggapan yang sepi dari dunia Islam. Ramai umat Islam yang tidak mengetahui kematian beliau. Bahkan ketika ditanya, ramai pula yang menjawab, “Fathi Yakan? Fathi Yakan siapa?”. Fathi Yakan, didoakan oleh seantero dunia Islam. Jacko, ditangisi oleh penggemarnya.


0 komen:

Related Posts with Thumbnails