~~“Walaupun Puyuh Mencuri Sayap Helang, DiaTetap tak Bisa Terbang”~~

Waktu Solat

Seri Iskandar, Parit, Beruas, Kg Gajah
[ e-Solat]
 
 Imsak
5:41
 
 Subuh
5:51
 
 Syuruk
7:04
 
Zohor
13:13
 
Asar
16:18
 
Maghrib
19:15
 
Isyak
20:24

Friday, August 21, 2009

Lapan Step Menjayakan Ramadhan




Bulan Ramadhan akan segera tiba, Itu ertinya kita sekali lahi diberi hak istimewa, bukan saja bilangan umur yang kian bertambah, tapi juga belaian kasih Ar-Rahmaan menghampiri kita (lagi) agar kita berusaha membersihkan jiwa-raga.

Ramadhan adalah bulan yang penuh dengan rahmat dan keberkatan. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam menjelaskan,
Ramadhan adalah penghulu dari sebelas bulan yang lain. Hanya orang yang kenal keistimewaan Ramadhan saja yang akan suka cita bila Ramadhan akan tiba.

Justeru, kita harus mempersiapkan diri sebaik-baiknya untuk menyambutnya. Bagaimana caranya? Langkah-langkah berikut ini barangkali dapat membantu.

1. Mengulang kaji kembali pelajaran-pelajaran yang berkaitan dengan puasa.

Hendaknya kita memasuki dan menjalani ibadah puasa dengan pengetahuan, pedoman-pedoman yang baik, serta pengalaman-pengalaman yang telah lalu. Pelajaran itu antaranya berkisar rukun, syarat sah, syarat membatalkan, perkara-perkara sunnat dan makruh, dan hikmah yang terkandung di dalamnya.

2. Persiapan rohani, iaitu menenangkan jiwa dalam menghadapi bulan puasa sebagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah dan para sahabat.

3. Memperbanyak doa, semoga Allah SWT memberi kesihatan, tenaga, kelapangan, dan kesempatan mengerjakan puasa. Semoga Allah memberikan taufik dan hidayah supaya kita dapat berpuasa dengan hati yang jujur, tulus dan jauh dari riak’, ujub, dan segala penyakit hati yang menghilangkan pahala puasa.

4. Menguatkan semangat untuk melaksanakan satu bentuk latihan dengan sempurna agar kita memperoleh title sebagai muttaqin (orang yang bertaqwa)pada akhirnya nanti.

5. Siapkan diri untuk menjalankan puasa dengan perkataan dan perbuatan yang baik dengan sepenuh hati serta ikhlas semata-mata karena Allah.

6. Tinggalkan kebiasan-kebiasan yang memberatkan dan merugikan diri, seperti berbelanja berlebihan, tenggelam dalam hiburan, membuang masa, dan melakukan perbuatan yang tidak mendatangkan faedah yang justeru bertentangan dengan hikmah puasa.

7. Sambutlah bulan puasa dengan cita-cita dan azzam (tekad) yang tinggi dengan memperbanyakkan ibadah, baik siang atau malam. Ini diperlukan satu bentuk latihan diri dalam mensucikan jiwa.

8. Ucapkan tahniah kepada saudara seiman.

Diriwayatkan oleh Ahmad dan Nasa’i dari Abi Hurairah Radhiallahu ‘anhu bahwa Rasulullah sentiasa menggembirakan para sahabatdengan kedatangan bulan Ramadhan. Rasulullah menggembirakan para sahabat dengan sabdanya,
”Sesungguhnya akan datang kepada kamu bulan Ramadhan, bulan yang diberkati, Allah mewajibkan kamu berpuasa di dalamnya. Pada bulan Ramadhan dibuka pintu-pintu syurga, dikunci semua pintu neraka, dibelenggu semua syaitan. Di malamnya ada satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Barangsiapa yang tidak memperoleh kebajikan pada malam itu, berartilah diharamkan baginya segala kebaikan untuk dirinya.”

Siapkan rohani kita dan ucapkan tahniah kepada saudara seiman menjelang ketibaan Ramadhan. Marilah kita sambut bulan mulia ini dengan penuh hikmah.

Semoga dengan rasa kesungguhan dalam menyambut kehadiran Ramadhan, kita lebih berjaya dalam menjalankan ibadah puasa.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails