~~“Walaupun Puyuh Mencuri Sayap Helang, DiaTetap tak Bisa Terbang”~~

Waktu Solat

Seri Iskandar, Parit, Beruas, Kg Gajah
[ e-Solat]
 
 Imsak
5:41
 
 Subuh
5:51
 
 Syuruk
7:04
 
Zohor
13:13
 
Asar
16:18
 
Maghrib
19:15
 
Isyak
20:24

Monday, January 05, 2009

Madah Bercili....

Dalam blognya, Rocky's Bru melaporkan Unit Perancang Ekonomi (EPU) telah menjemput Institut Jantung Negara (IJN) dan Sime Darby untuk mengadakan perbincangan penswastaan IJN.




Dalam perkara ini saya lebih suka bersikap terbuka. Pada pendapat saya tindakan EPU adalah wajar. Iaitu untuk mendapatkan maklumat daripada kedua dua belah pihak yang terlibat dalam hal ini adalah IJN dan Sime Darby. Ini untuk memastikan EPU mendapat first hand maklumat yang betul dan bersikap adil. Dengan adanya maklumat tersebut maka pihak kerajaan boleh membuat keputusan yang betul sama ada menerima atau menolak cadangan tersebut.


Walau apa sekalipun alasannya, saya berpandangan bahawa pihak kerajaan harus menolak cadangan itu. Kerajaan harus tegas dalam mengambil keputusan dan tidak berusaha untuk bermain tarik tali. Masyarakat akan sentiasa mengikuti perkembangan terkini “madah berhelah” kerajaan menentukan masa depan IJN. Pihak kerajaan harus akur dengan suara rakyat, kehendak masyarakat. Penentangan terhadap cadangan pengambilalihan, penswastaan atau apa juga nama lain yang diguna pakai, adalah sangat kuat dan mewakili pelbagai peringkat lapisan masyarakat. Tak kira masyarakat kelas atasan bahu pun masyarakat kelas bawahan. Bahkan mantan perdana menteri sendiri mengetuai penentangan ini secara terbuka sepertimana beliau luahkan dalam blognya.

Sime Darby merupakan entity korporat yang bermotifkan keuntungan. Sekiranya Sime Darby mempunyai kata pemutus dalam membuat keputusan, maka sudah pasti perkhidmatan kesihatan kritikal seperti IJN ini akan menjadi sebuah institusi yang eksklusif yang hanya mementingkan golongan yang mampu menampung kadar yang telah ditetapkan sahaja…. Bagaimana pula dengan golongan sederhana dan kebawah???? Apa alternatif yang pihak kerajaan sediakan??? Saya sendiri tidak mempunyai keyakinan sekiranya Sime Darby mengambilalih pentadbiran IJN Sime Darby akan mengekalkan IJN dalam bentuk yang sedia ada sekarang.

Mari kita teliti perkara perkara di bawah ini….

1. The forced merger of Sime Darby (SD), Golden Hope and Guthrie had turned out to be a bad call


2. PNB, a Bumiputera Trust Agency, is the real loser in this mega market-making exercise


3. Synergy Drive/CIMB made a lot of money by way of fees, commissions and capital gain s


4. CIMB is synonymous with Mohd Najib's younger brother


5. Other market intermediaries and speculators also made money from the merger


6. Now the new Sime Darby is over-dependent on palm oil which has fallen in prices. At the height, palm oil accounted for 70 per cent of its revenue


7. It stands to make a loss on palm oil operations if prices fall further


8. It share price has also taken a beating, falling from above RM13 last August to just over RM5 now


9. To cover up the mistakes and to rescue Sime Darby's short term financials, a programme of bailout/rescue has to be carried out -- hence the low-cost terminal contract and the proposed takeover of the NHI. There could be more


10. You need to understand who were behind the Sime Darby, Golden Hope and Guthrie merger


11. It was proposed to Dr Mahathir but was rejected because Dr M did not want PNB's assets disturbed


12. Who made tonnes of money and was made a Datuk and Tan Sri in rapid succession


13. Mohd Najib may see his career comes to an abrupt halt if he is not careful with his handling of the IJN affair


14. The best is for him, being the Finance Minister, to put a permanent stop to any bid to privatise the IJN


15. Let the Sime Darby merger be a good lesson to all. That putting all the eggs in one basket in the name of economies of scale and efficiency can be fatal mistake
16. And keep a close watch on the PLAY at Petronas and other keys GLCs from now to March.


Saturday, January 03, 2009

Inikah Keseronokan Yang Kita Mahukan????

Datangnya tahun baru seolah olah tidak sah sekiranya tidak disambut dengan pesta pestaan, hiburan dan bunga api. seolah olah kita tidak ada alternatif lain untuk menggantikan kedudukan semua itu sebagai santapan menyambut tahun baru. saya sendiri bukanlah anti kepada hiburan dan keseronokan, tapi sekiranya hiburan dan keseronokan itu sudah melebihi had yang sewajarnya, apa pulak reaksi kita???
mari kita teliti gambar di bawah ini... apa kata anda dengan mesej yang cuba disampaikan dengan kedua gambar tersebut???



Gambar ini lokasinya di Sunway Lagoon dan yang membuat saya terkejut cas yang dikenakan kepada seorang pengunjung untuk memasukinya ialah sebanyak RM 100.00 bagi membolehkan mereka berpesta ala pantai






gambar ini menunjukkan lokasi di Jalan Bukit Bintang dimana pengunjung memulakan pesta sembur buih..


Inilah realiti warna warni sambutan tahun baru di malaysia. Sebuah negara yang diwartakan sebagai negara Islam, tapi tidak nampak sedikitpun sambutan tahun baru yang berunsurkan islam. semuanya jenis hiburan yang melalaikan dan natijahnya kita sedia maklum peningkatan pelbagai gejala sosial khususnya golongan muda mudi... kes tangkapan pesta seks, parti liar melibatkan golongan artis dan selebriti menjadi topik utama akhbar sejurus selepas sambutan tahun baru.

Fikir fikirkanlah sekiranya perkara sama menghiasi sambutan sambutan tahun baru akan datang.... apakah hanya acara sebegitu yang mampu kita lakukan? tidak adakah cara sambutan yang lebih baik? yang lebih menunjukkan jiwa dan citra bangsa kita????

Friday, January 02, 2009

Ada Apa Dengan Tahun Baru????

Hari ini telah masuk 2 Januari 2009. Sepanjang pengalaman hidup saya, belum pernah saya menulis seluruh aktiviti harian selama setahun itu lengkap di dalam satu buku diari. Kalau membeli buku diari setiap tahun itu memang tidak pernah ‘miss’. Tapi, kalau menulis semuanya di dalam diari, untuk satu hari kelak kita akan melihat, membelek dan membacanya sendiri, lalu kita akan senyum dan tertawa atas apa yang pernah kita lakukan. Itu untuk yang lucu. Kalau yang pahit, tentu kita akan syahdu bahkan kadang kala sampai menitiskan airmata sendirian mengenangkannya. Kalau manis, kita akan senyum dan berimaginasi sendirian atau berkongsi dengan teman teman. Itu memang sifat dan naluri manusia yang semula jadi. Tangis dan tawa, kecewa dan bahagia itu memang suatu lumrah dalam mengisi sifat manusiawi itu sendiri.



Apabila kita bercerita tentang Tahun Baru, akan tergambar dalam kepala dan imaginasi kita tentang program dan konsert oleh para artis, letupan mercun di ibu kota yang menghabiskan kos berjuta-juta, serta sesaknya ibu kota dengan muda-mudi yang ‘berkeliaran’ di sana sini. Cukup sudah pengalaman saya sekali dua semasa masih belajar dahulu. Wow! Telatah, kerenah dan watak mereka, sudah menjadi kebiasaan dalam budaya masyarakat moden kini. Baik yang jelita berpakaian seksi, abang kacak beruniform ala funky, si ayu bertudung labuh tersenyum mesra, atau si lebai berjanggut ala pak imam... semuanya telah mengisi ruang diary dan memori ingatan saya, bahawa sesungguhnya iman dan taqwa sahajalah yang mampu menyelamatkan manusia daripada perbuatan maksiat. Bukan yang lain...

Related Posts with Thumbnails