~~“Walaupun Puyuh Mencuri Sayap Helang, DiaTetap tak Bisa Terbang”~~

Waktu Solat

Seri Iskandar, Parit, Beruas, Kg Gajah
[ e-Solat]
 
 Imsak
5:41
 
 Subuh
5:51
 
 Syuruk
7:04
 
Zohor
13:13
 
Asar
16:18
 
Maghrib
19:15
 
Isyak
20:24

Thursday, December 04, 2008

Membaca : Satu Keperluan!!

”Buku adalah teman bicara yang tidak mendahuluimu.
Ia teman bicara yang tidak memanggilmu ketika kamu bekerja.
Ia teman bicara yang tidak memaksamu bersolek ketika menghadapinya.
Ia teman hidup yang tidak menyanjungmu.
Ia kawan yang tidak membosankan.
Ia adalah penasihat yang tidak mencari-cari kesalahan.”

Begitulah.. tiada sedikitpun yang mampu saya nafikan daripada ayat ayat di atas. Sudah terbukti, buku merupakan sumber ilmu… membacanya menjadi jambatan ilmu.. buku, guru yang tidak pernah mengharapkan balasan mahupun imbuhan.

“Alam yang maha indah ini seumpama kitab yang terbentang luas di hadapan kita. Di dalamnya tertulis perjuangan hidup yang bakal ditempuhi oleh setiap manusia. Kita perlu membacanya, memahaminya dan menghayatinya. Ada yang bahagia namun sebaliknya terdapat juga yang sengsara. Bagi mereka yang bijaksana, semuanya itu akan dijadikan sebagai pelita dengan mengambil ikhtibar darinya”.

Pernah suatu ketika dahulu, seorang pensyarah bertanyakan kepada saya “Sudah berapa buku yang Anda baca hari ini?” seketika saya terkedu dan tidak mampu untuk menjawapnya. Saya yakin pertanyaan itu bukan sekadar pertanyaan kosong. Saya tafsirkan pertanyaan itu sebagai satu perintah. Saya ertikan sebagai satu galakkan agar saya tidak meremehkan aktiviti ringan tetapi penting kerana menjanjikan pelbagai ilmu pengetahuan iaitu membaca. Saya begitu yakin bahawa beradaptasi dengan persekitaran membaca tidak akan mendatangkan sebarang kerugian. Bahkan, pelbagai macam ilmu mampu kita perolehi tanpa perlu menghadiri kelas kelas formal, kuliah kuliah, syarahan mahupun tutorial. Yang lebih penting lagi ilmu yang kita perolehi mampu memberikan pertolongan kepada kita pada saat dan ketika kita memerlukannya apatah lagi ketika kita merasa malu dan segan untuk bertanya kepada orang lain.

Pada ketikanya ramai yang disibukkan dengan bergosip sana sini, membahas topik politik yang tak pernah berkesudahan, membicarakan keburukan dan kekurangan orang lain, dan tidak kurang juga yang hanya menghabiskan masa dengan memasang angan angan umpama Mat Jenin memasang impian. Justeru sekiranya masa yang dibazirkan itu dipergunakan untuk aktiviti membaca bahan bahan yang berbobot, maka tidak mustahil suatu hari nanti masa yang kita laburkan itu pasti akan memberikan pulangan. Menjadikan rutin membaca sebagai satu hiburan pastinya mampu meneutralkan suasana dan melupakan sejenak beban fikiran yang ada.

Membaca diibaratkan sebagai jambatan ilmu. Jambatan merupakan media yang menghubungkan. Membaca juga merupakan media komunikasi antara kita dan diri kita. Jika perut terasa lapar, kita penuhi keinginannya dengan suapan makanan, Kalau tubuh badan kita penat, kita penuhinya dengan merehatkannya. Namun, apabila hati kita beku, membaca adalah salah satu jalan keluar untuk mencairkan dan meneutralkan hati kita..

Justeru dalam Islam, membaca merupakan antara perkara utama yang harus dikuasai dan diamalkan oleh penganutnya. Ini sangat bersesuaian dengan wahyu pertama yang diturunkan kepada nabi junjungan kita SAW… “Bacalah (wahai Huhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk). Ia menciptakan manusia dari sebuku darah. Bacalah dan Tuhanmu yangMaha Pemurah. Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan. Mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya.” (QS: Al-Alaq, 1-5).
Dari sini sudah sangat jelas betapa pentingnya budaya membaca (budaya ilmu) sehinggakan permulaan wahyu yang turun adalah perintah untuk membaca. Namun begitu, budaya ilmu yang suatu ketika dahulu sangat sebati pada zaman nabi, diikuti pada masa pemerintahan para khalifah, namun budaya itu tidak dapat diwarisi dan dikekalkan sehingga pada masa kini. Budaya ilmu seolah olah sangat asing dan sangat berat untuk diamalkan. Budaya membaca seolah olah menjadi satu amalan yang membebankan.

Setelah lebih satu abad lamanya bangsa melayu mengenali budaya membaca, ternyata masih terlalu lambat kemajuannya. Tradisi dan amalan membaca masih belum tertanam merata dalam kalangan masyarakat. Hanya individu tertentu yang boleh dibilang dengan jari jumlahnya yang mahu melaburkan sebahagian wangnya untuk mendapatkan sumber ilmu. Malah, terdapat beberapa individu kita yang merasa hairan apabila menyaksikan kawan-kawannya yang memiliki rak buku yang memenuhi rumahnya. “apakah kesemua buku-buku itu dibacanya?”. Satu persoalan yang datangnya daripada masyarakat yang kurang memahami budaya membaca.

Membaca belum menjadi satu keperluan hidup. Pada hakikatnya, untuk membina dan memupuk budaya membaca kita tidak memerlukan modal yang tinggi. Hanya berbekalkan usaha memupuk keazaman, kesedaran, dan sedikit keseronokan membaca, maka lambat laun usaha murni ini akan menjadi satu budaya dalam diri kita.

Kita boleh miskin harta, tapi jangan sampai miskin ilmu pengetahuan. Bermodalkan ilmu pengetahuan kita mampu mengatasi kemiskinan harta tanpa bergantung sepenuhnya kepada kerajaan. Sejarah orang ortodidak adalah sejarah kejayaan orang yang membaca, dalam erti kata orang yang mahu belajar sendiri tanpa guru. Tanpa melalui institusi formal. Bagi mereka, Guru mereka adalah buku. Guru mereka adalah para pengarang, penulis yang telah tersohor di merata dunia. Ada pepatah mengatakan “Universiti yang sebenarnya adalah perpustakaan” ini bermakna kalau anda memiliki perpustakaan maka anda memiliki pendidikan universiti walaupun tanpa sijil formal. Realitinya setiap universiti mempunyai perpustakaan tersendiri yang boleh dibanggakan dengan koleksi rujukannya yang tersendiri.

Wallahu A’lam.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails