~~“Walaupun Puyuh Mencuri Sayap Helang, DiaTetap tak Bisa Terbang”~~

Waktu Solat

Seri Iskandar, Parit, Beruas, Kg Gajah
[ e-Solat]
 
 Imsak
5:41
 
 Subuh
5:51
 
 Syuruk
7:04
 
Zohor
13:13
 
Asar
16:18
 
Maghrib
19:15
 
Isyak
20:24

Saturday, December 06, 2008

Berehat Seketika Mencari Spirit Zulhijjah

Lazimnya, sesuatu yang melakukan perjalanan panjang, pasti memerlukan perhentian untuk berhenti seketika. Itulah lumrah yang bernama makhluk, kerana ia memiliki kapasiti maksima yang perlu dijaga. Had-had tertentu perlu dipatuhi agar usia jangka hayatnya dapat terpelihara. Laksana sebuah enjin, setelah bekerja terus-menerus sehingga mencapai jumlah jam atau kilometer tertentu maka ia perlu direhatkan, diservis serta diganti komponen-komponennya yang rusak. Sekiranya dibiarkan enjin itu bekerja tanpa henti maka sudah pasti enjin itu akan cepat rusak keseluruhannya.
Demikianlah juga keadaan jiwa manusia. Setelah melakukan perjalanan tertentu, ia perlu berhenti seketika untuk bermusahabah, bertaubat, dan mengumpulkan serpihan semangat untuk perjalanan berikutnya. Dengan pola yang demikian, maka jiwa kita mampu menempuh perjalanan yang lebih panjang dengan penuh keselesaan dan keseronokan untuk mencapai tujuan yang diimpikan.
Segala aktiviti manusia, baik aktiviti politik, ekonomi, sosial, budaya adalah aktiviti besar jika disulami dengan misi dakwah menyebarkan rahmatan lil alamiin. Justeru, janji-janji manis melenakan yang mengiringi perjalanan itu perlu kita ketepikan. Bahkan sampai kepada peringkat tertentu, kita perlu berperang melawan kejatuhan serta keputus-asaan, untuk mengelakkan perjalanan suci murni ini menjadi terhenti sebelum mampu mengecapi cita-cita murni. Oleh itu, kita memerlukan jiwa-jiwa yang kuat agar perjalanan menjadi lancar dan setiap halangan dan rintangan mampu kita depani dengan penuh kejayaan
Allah SWT melalui sifat Rahman dan RahimNya, mengetahui tabiat jiwa menempuhi perjalanan panjang yang penuh dinamika tersebut, sehingga Dia menurunkan instrumen-instrumen yang mampu mengembalikan jiwa pada kestabilannya. Solat fardhu lima waktu secara harian, solat jumaat secara mingguan, zakat dan puasa (Ramadhan) secara tahunan, dan ibadah haji sekali seumur hidup (jika mampu), adalah sebagian dari bentuk-bentuk instrumen yang mampu menjaga kestabilan jiwa dari masa ke masa.
Bulan zulhijjah datang menyapa lagi. Ini menandakan akan berakhirnya kalendar 1429H dan akan bermulanya 1430H. Sangat cepat berlalu rasanya. Bulan zulhijjah merupakan bentuk lain antara instrumen penguat jiwa. Banyak hikmah yang dapat kita petik dari pemuliaan bulan Zulhijjah ini, terutama pada sepuluh hari pertamanya. Zulhijjah merupakan terminal pemulihan ruhiah bagi jiwa kita yang telah mengalami kelesuan setelah menempuh perjalanan cukup panjang (dua bulan, Syawal dan Zulqaidah). Inilah one stop center yang tepat untuk bermuhasabah diri dan menaikkan spirit mujahadah khususnya bagi yang mengalami kelunturan semangat untuk menempuh perjalanan seterusnya yang masih panjang.
Laksana sebuah kafilah, pada ketika ini kita sedang bermusafir menaiki kenderaan yang berbeza-beza. Ada kenderaan politik, kenderaan ekonomi, kenderaan sosial, kenderaan profesional, serta kenderaan dakwah. Masing-masing memberikan komitmen ke arah satu tujuan. Namun dalam perjalanan, pelbagai halangan dan rintangan serta permasalahan teknik sentiasa menemani perjalanan yang penuh variatif ini,mempunyai liku-likunya yang tersendiri, serta perlukan kaedah yang pelbagai. Tidak mustahil dalam mendepani setiap permasalahan, masing masing membuat keputusan dan ijtihad tersendiri. Namun ada juga yang terpaksa berhenti kerana tidak mampu untuk membuat keputusan jalan mana yang perlu ditempuhi seterusnya.
Perbezaan kenderaan, tidak seharusnya menjadi batu penghalang ke arah mencapai tujuan asalnya. Ada kenderaan yang laju ke hadapan meninggalkan yang lain, namun ada juga yang terpaksa menerima hakikat bahawa kenderaannya jenis yang sudah uzur dan tidak mampu menandingi kenderaan orang lain. Ada juga yang terpaksa berhenti menukar tayar yang pecah, over heating, dan bermacam macam lagi kerenah lumrahnya satu perjalanan. Tak kurang juga yang mengharungi perjalanan dengan lancar tanpa sebarang kerusakan. Yang pasti perjalanan perlu diteruskan sehingga ke garisan penamat walau apa jua yang berlaku
Begitulah keadaan umat islam masa kini, ibarat sebuah kafilah. Malangnya, suasana semasa dipenuhi dengan prasangka buruk, penuh kecurigaan sehingga membantutkan perjalanan. Umat islam dilihat bukannya bergerak kehadapan namun hanya bergerak di tempatnya sahaja. Sekiranya suasana semasa ini berterusan dan tidak disulami dengan sikap positif, maka selamanya keadaan ini tidak akan berubah. Umat islam memerlukan satu turning point untuk mewujudkan persatuan, kesepaduan dan kerjasama erat tanpa mengira mazhab dan fahaman politik untuk berganding bahu bersama sama menuju ke hadapan.
Untuk kita yang sudah terkeluar dari jalan yang sebenar, maka bermuhasabah dan bertaubat adalah langkah bijak untuk mengurangi sifat takabbur dalam diri. Sedangkan prasangka buruk perlu kita kikis dari dalam diri terhadap sesama muslim. Syaikh Hasan Al-Bana sering menegaskan kata hikmah, ”Carilah keuzuran hingga tujuh puluh keuzuran untuk saudara Anda. Jika Anda tidak menemukan keuzuran, maka katakan, ‘Barangkali ia mempunyai keuzuran yang tidak aku ketahui’.
Alangkah indahnya jika prinsip dan kata hikmah ini kita aplikasikan dalam kehidupan persaudaraan kita. Sehingga aroma yang terlihat adalah saling menasihati dalam menegakan kesabaran dan kebenaran bukan pertengkaran, perpecahan, atau permusuhan.
Sepuluh hari pertama Zulhijjah adalah saat yang tepat untuk kembali merenung dan meningkatkan kuantiti dan kualiti ibadah kita kepada Allah SWT. Ibadah di sepuluh hari ini memiliki banyak keutamaan karena nilai tambahnya. Inilah medan untuk kita mengukuhkan kekuatan pribadi dan umat yang akhir-akhir ini semakin pudar mengikut peredaran zaman.
Marilah kita renungkan, mengapa umat islam hari ini sentiasa diselubungi dengan perpecahan dan perselisihan sedangkan seolah olah sangat susah untuk mewujudkan tali persaudaraan islam (Ukhuwah Islamiah) yang solid. Dan inilah kelemahan yang perlu kita baiki segera. Bermula dari zaman kerajaan-kerajaan islam, zaman penjajah Portugis, Inggeris, Jepun, sehingga masuknya zaman penjajah moden alaf baru oleh USA dan konco konconya, strategi yang mereka gunakan tidak pernah berubah. Bermula daripada politik devide et empire, sehingga bermulanya zaman globalisasi dan liberalisasi, semuanya menjurus ke arah merekacipta perpecahan dan melemahkan umat islam sarwa jagat.
Semoga kehadiran Zulhijjah akan meniup semangat berkorban, membawa kesedaran jiwa, menyedari kelemahan dan memperbaikinya, dosa dan prasangka buruk dapat ditinggalkan, kekuatan jiwa dapat diperkasakan. Pada kemuncaknya, pada setiap jiwa umat islam telah tertanam semangat rela berkorban, meneruskan misi dakwah rahmatan lil ‘alamin demi kemenangan dan kemegahan agama islam. Sesungguhnya tiada kemenangan tanpa adanya perjuangan, dan perjuangan memerlukan segunung pengorbanan.
Justeru, semangat Zulhijjah adalah semangat pengorbanan, maka setiap daripada kita dituntut untuk sentiasa sedia berkorban. Berkorban apa sahaja demi menegakkan kemuliaan islam.

0 komen:

Related Posts with Thumbnails