~~“Walaupun Puyuh Mencuri Sayap Helang, DiaTetap tak Bisa Terbang”~~

Waktu Solat

Seri Iskandar, Parit, Beruas, Kg Gajah
[ e-Solat]
 
 Imsak
5:41
 
 Subuh
5:51
 
 Syuruk
7:04
 
Zohor
13:13
 
Asar
16:18
 
Maghrib
19:15
 
Isyak
20:24

Thursday, November 06, 2008

Mengapa Lalat Sukar Di Pukul???

Sudah berapa kali Anda berhasil memukul lalat dengan tangan? Susah kan?? Mahu tahu rahsianya????
Kajian selama 20 tahun oleh Michael Dickinson bersama dengan Esther M dan Abe M Zarem dari Institut Teknologi California (Caltech) berjaya merungkai rahsia ini..mereka menggunakan kamera digital yang dapat merakam kelajuan dan resolusi tinggi.

Mereka mendapati bahawa lalat dapat mengenali ancaman berdasarkan lokasi. Otaknya akan menghitung seberapa jauh ancaman terhadapnya sebelum memutuskan untuk mengepakkan sayap dan terbang.
Setelah mengenalpasti arah ancaman, kakinya bersedia untuk terbang ke arah berlawanan. Semua persiapan melarikan diri dapat dilakukannya dengan sangat cepat, hanya 100 milisaat setelah ia mengesan adanya bahaya.

"Ini menunjukkan begitu cepatnya otak lalat memproses informasi sensorik menjadi respons gerakan yang sesuai," kata Dickinson.
Bahkan, lalat mengatur postur tubuhnya sesuai dengan jenis ancaman.
Ertinya, lalat telah mengintegrasikan dengan baik antara informasi visual dari mata dan informasi metasensorik di kakinya. penemuan ini memberikan petunjuk mengenai sistem saraf lalat dan menunjukkan bahawa di otaknya terdapat sistem pemetaan posisi ancaman.
subhanallah.... anda ada cara berkesan untuk memukul lalat????

0 komen:

Related Posts with Thumbnails