~~“Walaupun Puyuh Mencuri Sayap Helang, DiaTetap tak Bisa Terbang”~~

Waktu Solat

Seri Iskandar, Parit, Beruas, Kg Gajah
[ e-Solat]
 
 Imsak
5:41
 
 Subuh
5:51
 
 Syuruk
7:04
 
Zohor
13:13
 
Asar
16:18
 
Maghrib
19:15
 
Isyak
20:24

Sunday, November 16, 2008

JatiDiri "seorang" Kura Kura...

Seekor kura-kura nampak tenang ketika merayap di antara kerumunan penghuni hutan lain. Perlahan tetapi pasti melangkah dengan sangat lambat….

Kerenah kura-kura itu mengundang reaksi haiwan lain. Ada yang mencemuh, tertawa, dan menghina. "Hai, kura-kura! Kamu jalan or tidur!" perli Arnab yang berada tidak jauh dari kura-kura. Justeru haiwan haiwan yang lain pun tertawa bersama sama.

"Hai, kura-kura!" suara Tupai ikut berkomentar. "Kalau jalan-jalan jangan bawa sekali rumah tu. Berat!!!!" serentak dengan itu tak satu pun haiwan yang tak tertawa…... "Ha..ha..ha..ha! dah memang kura-kura… sellowww… lambat… lembab!" ejek haiwan haiwan yang lain semakin seronok...

Namun, yang diejek tetap saja tenang. Kaki terus melangkah. Sesekali, kura-kura menoleh ke kiri dan kanan melihat wajah wajah teman teman sesama penghuni hutan. Dia pun tersenyum. "Apa kabar teman teman?" ucap si kura-kura ramah.

"Kawan, alangkah baiknya sekiranya engkau berjalan jalan tanpa membawa rumah mu… simpan saja rumah itu…. Engkau boleh berjalan dengan lebih cepat!!!!," ucap Sang Kancil dengan lebih sopan. Ucapan Kancil itulah yang akhirnya menghentikan langkah kura-kura. Ia seperti ingin mengucapkan sesuatu.

"Tidak mungkin aku melepas rumahku," suara kura-kura begitu tenang. "Inilah jatidiriku. Melepas rumahku, bermakna melepas jatidiri ku. Inilah aku. Aku akan tetap berbangga sebagai kura-kura, di mana-mana jua dan bila-bila masa pun!" jelas si kura-kura begitu percaya diri.

------@@@@@@@@@@@@@@---------

Menyingkap makna sebuah kehidupan sebagai sebuah peperangan, mendatangkan sebuah kesimpulan bahawa walaupaun kita merasa tidak ada musuh pun kita sebenarnya sedang berperang. Kerana musuh dalam kehidupan bisa datang dalam pelbagai bentuk…. godaan nafsu, bisikan syaitan, dan pelbagai persepsi negatif. Inilah peperangan yang menghakis keaslian jatidiri: sebagai muslim khususnya, aktivis, serta dai.

Jati diri kita perlu kita pertahankan walau apa juga yang menanti disepanjang perjalanan… Kita tidak seharusnya mati sebelum sampai ajal…Kerana orang-orang yang kalah dalam peperangan jatidiri bisa diibaratkan sebagai mayat mayat yang berjalan…. Mati sebelum benar benar mati…. Nauzubillah…

Justeru, tidak hairanlah jika kura-kura begitu gigih mempertahankan rumahnya walaupun nampak terlalu membebankan sepanjang hidupnya. Biarpun terpaksa berjalan lambat…. Biarpun terpaksa menelan segala tohmahan…. Ejekan… sindiran… demi mempertahan prinsip yang teguh dipegangnya…yang diyakininya…. Kura-kura punya satu prinsip yang akan terus diperjuangkanya : inilah aku!!!!

0 komen:

Related Posts with Thumbnails